För fyra år sedan sydde jag en regnkappa av en avtorkningsbar duk från Hemtex. Jag gillar kappan mycket, men råkade tyvärr fastna i något och göra en reva i den när jag var ute med barnen och lekte. Visserligen går det att laga, men jag kände ändå för att sy en ny regnkappa så kan jag ha den nya till fint och den gamla när jag är ute på lekplatser med barnen. Ni kan se den gamla kappan här.

Den nya kappan sydde jag efter samma mönster, Jasmine coat, eftersom jag tycker att det är ett bra och rymligt mönster som passar perfekt till regnkappa. Dock har jag gjort en del förändringar på den här kappan, jämfört med den förra. Även här förlängde jag ärmarna, men jag valde att ha resår i ärmsluten då det både känns snyggare och mer praktiskt. Fickorna tog jag från en parkas i Ottobre 5 2013, eftersom de fickorna såg ut precis så som jag ville ha dem. Den här kappan fodrade jag med ett ljusgrått vanligt fodertyg, så kappan är tunn och relativt sval, men den rymliga modellen gör att man får plats med stora tröjor under om man vill. Precis som på den förra kappan, har jag strukit regnklädestejp på insidan av alla sömmar. Det är rätt pilligt att få till det på böjda sömmar, men värt besväret för att slippa att det regnar in.

En praktisk detalj är hanken i nacken, så att jag kan hänga upp jackan på en krok om jag vill. 

Knallgula tryckknappar och perfekt matchade snörstopp. Helst hade jag haft knallgula stövlar för att matcha kappan, men jag hittade inga fina så jag köpte ett par rosa istället.

